Monday 4 February 2013

Nak kawan ke tak nak kawan?!

Assalamu'alaikum
Kawan..... kawan kawan kawan? Kawan rapat? Kawan baik? Tak nak kawan?
Kawan ni ada dua jenis. First, kawan yang positive. 
Kawan yang +ve ni ajak kita buat benda baik. Selalu ingatkan bila masuk waktu solat. Ajak pergi majlis2 ilmu. Tak kisah la ceramah ke, apa2 ke. Tapi kalau pergi ceramah Ustaz Azhar Idrus memang laju je la ajak kan :p Bila kita buat something yang "tak elok", dia tegur. Tapi kalau kawan baik memang dia "weh tak elok la!" cakap kuat2(tak ada la kuat sgt) hahah tapi kita dah macam biasa so mula sesi cubit mencubit and kejar mengejar. And kita pun boleh accept "teguran" tu. Cuba kalau orang yang jenis tak boleh accept teguran, lepastu suddenly a stranger tgur mcm tu hahah memang kena on the spot la. Btw back to the topic, kawan yang +ve will support us kalau benda yang kita buat tu baik untuk diri, dunia and akhirat. Kalau kita ada masalah, dia tolong and nasihat. Apa2 yang dia buat untuk kita, untuk kebaikan sama2. Tapi ada juga manusia yang tak boleh accept segala jenis teguran, macam semua benda dia buat betul.... Kawan yang +ve nak heret kita masuk syurga, bukan neraka...!

Kawan yang negative ni, bila susah dia cari kita. Terutamanya bila tak siap homework. Hahah okay ni memang la kan. "Umm dah siap homework?" "Dah dah" "Nak pinjam boleh?! *ambil buku* thank you bye!" "Errr..." tak sempat nak cakap boleh ke tak terus ambil. Lepas tu ada juga yang memang......eiii. "Dah siap homework?" "Dah" "Tolong buatkan thank you *bagi buku*" Ni jenis yang nak kena ketuk dengan periuk. Annoying kan?! Tapi kita pula tak sanggup nak cakap tak boleh. Yang paling "popular" is tikam belakang. *asah pisau*. Depan buat baik, belakang macam haroooom. Jenis yang tikam belakang ni....dia tak sedar yg dia tgh tikam belakang kawan dia. Dia memang tak boleh tengok orang bahagia langsung kot? Cuba kalau dia kena balik, hahah menangis mu.Ada juga yang ajak kita buat benda yang memang obviously tak elok. Ajak pergi clubbing, or ponteng solat. Bila kita buat benda baik, mula la dia "Weh tak perlu la baik sangat" "alim woooo sejak bila alim ni" "buat lawak je tetiba alim". Tu jenis yang nak kena sumbat cili padi dalam mulut. Kalau kita ada masalah, dia buat tak tau.Kadang2 bila kita ada masalah yang personal or apa2, sibuk nak tau. "Umm okay tak ni? Im always here for you". And then masa cerita masalah, "oh" "okay" "ye ke" "nanti okay la tu" "lek la". A few days later senyap tupah je. 

Kita ni ada juga yang nak tegur kawan yang benda tu tak baik or apa2, but takut dia nanti cakap kita eksen atau bajet atau sibuk. Kita tak nak hilang kawan sebab probably dah lama melekat dengan dia. So to my friends yang tasya rindu *ewah*, kalau tasya tegur, jangan la terasa, kata nak masuk syurga sama2???!!! InshaAllah. 

Alhamdulillah most of my friends +ve. But to them I dont know la +ve ke -ve. But kalau ada yang -ve sila tegur :(  But I think yang my best friends punya opinion ni hehehehe Tasya jahat in a playful/gurau way kot...?(bukan tikam belakang or anything yg memang tak elok) Macam pergi sorok dompet Mimy hahaha :p Harap2 most of us +ve la ye? Beribu kemaafan ku pinta kalau ada yang terasa,tapi.............Siapa yang termakan cili, dia la yang terasa pedasnya. 
Assalamu'alaikum

No comments:

Post a Comment